top of page
Eatit_logga.png
NY AdobeStock_451212997.jpeg

Vecka 2

Ändra ditt mindset för motion

Ditt mindset är din inställning. Hur du ser på en motion, vad är det för dig? Behöver det ske på ett gym? Under ett organiserat pass? Det kan absolut vara ett sätt, ofta ett bra sådant, men det är inte det enda. Det finns många andra! Här kommer några idéer:

30 min

Tar det extra tid?

Skapa ditt eget träningspass

Prata med en kompis eller skriv i granngruppen: finns intresse av att göra något tillsammans en bestämd dag och tid i veckan? Gå en powerwalk, kör ett youtube pass tillsammans eller ge er ut på skräpplockarrundor.

 

Låt barnen leka personlig tränare och bestämma hur du ska röra på er, avsätt en kvart efter middagen och aktivera er tillsammans.

 

Utnyttja tävlingsinstinkten

Gör det roligare att nå ditt stegmål tillsammans med andra! Utmana bästa kompisen, familjen eller kollegorna på en stegräkningstävling.

 

Testa nytt och gratis

Håll utkik i Ömsen Hälsa appen på kommande ”testa på” aktiviteter. Följ också olika föreningar på sociala medier, passa exempelvis på att testa orienteringsbanorna som erbjuds till allmänheten lite nu och så.

 

Vardagsmotion – vanlig och viktig

Det är en riktig superförändring att få till (eller hålla fast vid) vardagsmotionen.

 

Vardagsmotion handlar om att få upp pulsen en liten stund och att sitta mindre still. Ta trapporna, cykla med barnen till förskola och res dig regelbundet från skrivbordet. Ta en snabb runda runt kvarteret på lunchen, skotta snö, spring till och från postlådan. Föreslå gå-möten, möt upp en kompis för en ”walk and talk” i stället för en sittande fika.

 

Det fina med vardagsmotion är att det sker i vardagen, dvs nästan dagligen, och blir sammantaget många timmar per år.

 

Pass via nätet

I Ömsen Hälsa appen finns filmer med olika träningspass. På youtube och sociala medier finns också en uppsjö.

v2 blue field AdobeStock_339603545.jpeg

Bättre begagnat

Pryltokiga idrottare finns det gott om här på ön, vilket betyder att det också finns gott om begagnad sportutrustning till en bråkdel av nypriset. Håll utkik på exempelvis Facebookgruppen Ålands Köp och Sälj, eller efterlys det du söker. Se också till att sälja sådant du inte använder.

 

Vidunderlig vandring

Ålands natur erbjuder fantastiska möjligheter till motion och träning. Besök Visit Åland där du hittar alla vandringsleder på Åland.

 

Förmånligt föreningsliv

Åland svämmar över av olika föreningar! Det är underbart och årsavgifterna är dessutom ofta väldigt låga. Det finns ett rikt utbud av föreningar som erbjuder bland annat bollsport, kampsport, friidrott och simning. Ålands Idrott, Marthorna, Folkhälsan är andra förslag. Engagera dig och njut av utbytet du får!

 

Det finns cirka 50 olika idrottsanläggningar och banor på Åland, dessutom finns simhallar i både Mariehamn och Godby. Något för alla!

Låna utrustning

Ålands Idrott har en idrottsbank, där du kan låna utrustning gratis. Dit kan du även lämna utrustning du inte längre behöver. Bra för både natur och plånbok! På Facebooksidan Idrottsbanken Åland kan du läsa mer.

v2 puff 1 AdobeStock_180293792.jpg

Hardcore spartips: Skrota Netflix

Gör ett experiment: avsluta Netflix och se vad som händer.

Vi misstänker att du förutom att spara in månadsavgiften också blir mer aktiv. Kanske sover du även mer och bättre?

v2 puff 2 AdobeStock_349411371.jpg

En tanke

Ge inte upp! Det hör till att ibland känna ett motstånd mot att ge sig i väg och träna, men det är alltid skönt efteråt. Lägger du fokus på efter-känslan, blir det lite lättare att komma sig för.

v2 puff 3 AdobeStock_363275237.jpg

Copyright © 2023 Eatit AB. All Rights Reserved.

Vid frågor kontakta halsoguiden@eatit.io

bottom of page